Veelgestelde vragen over fietsmobiliteit, helder beantwoord
De wereld van fietsmobiliteit verandert snel. Of je nu werkgever, werknemer, dealer of mobiliteitspartner bent: goede informatie is onmisbaar om de juiste keuzes te maken. Daarom vind je hier de antwoorden op de meest gestelde vragen over fietsbeleid, leasefietsen, subsidies, vitaliteit en duurzame mobiliteit. Geen ingewikkelde theorie, maar heldere en direct toepasbare inzichten — precies zoals je van De Fietsfluisteraar mag verwachten.
Staat jouw vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee.
Dè Werkgever
Wat levert een fietsbeleid mij als werkgever concreet op?
Een goed fietsbeleid zorgt voor vitalere medewerkers, lagere verzuimkosten en een aantrekkelijker werkgeversimago. Het is bovendien duurzaam én vaak fiscaal voordelig.
Hoe werkt het fiscaal met leasefietsen voor medewerkers?
De bijtelling van 7 % wordt berekend over de consumentenadviesprijs (catalogusprijs) van de fiets (inclusief btw) en wordt als loon in natura bij het brutoloon van de werknemer opgeteld. De werknemer betaalt hierover loonbelasting. Dit bedrag komt uit het nettoloon, niet uit de kas van de werkgever of werknemer
Kan ik een fietsregeling aanbieden zonder extra administratie of rompslomp?
Hoewel veel leaseaanbieders standaard een kant-en-klare regeling bieden met minimale administratie, verschilt dit per aanbieder. Informeer altijd of extra stappen nodig zijn, zoals registratie in portalen of aanvullende documentatie
Is een leasefiets te combineren met een reiskostenvergoeding of OV-abonnement?
Als je de fiets van de zaak gebruikt voor woon‑werkverkeer, vervalt de onbelaste kilometervergoeding voor die dagen. Maar je behoudt wel recht op vergoeding op dagen dat je met een ander vervoermiddel reist. Veel werkgevers herinvesteren de uitgespaarde vergoedingen net zo in de fietsregeling
Moet ik als werkgever investeren in de fietsen zelf?
Nee, meestal wordt de lease geregeld via het brutoloon van de medewerker. U hoeft dus niet te investeren in de fietsen of voorraad aan te houden.
Wil ik geld verdienen aan een fietsplan of is 'kostenneutraal' sociaal wenselijk?
Een fietsplan is doorgaans kostenneutraal voor de werkgever. Direct geld verdienen aan medewerkers wordt vaak als minder sociaal wenselijk ervaren. De echte winst zit in herinvesteren: gebruik de besparing op sociale lasten en de niet-uitgekeerde reiskostenvergoeding om de leaseprijs voor de medewerker extra te verlagen. Zo versterk je het draagvlak, blijft het plan fiscaal gunstig en profiteert iedereen van duurzame mobiliteit zonder extra kosten voor de organisatie
Hoe is de berekening van bruto bij het verlonen van een leasefiets
Wij hebben daar een duidelijke infosheet voor opgesteld waar je de berekening kunt teruglezen, maar ook het voordeel kunt berekenen van een leasefiets versus een privé-aankoopfiets.
De opgenomen stelpost voor de verzekering betreft een gemiddeld tarief. Woon je in de stad, dan zal dit bij een privé-aankoop hoger zijn dan in het landelijk gebied.
Check de onafhankelijke ANWB fietsverzekering
Hoe snel zie ik het effect van een fietsbeleid op verzuim of vitaliteit?
Meestal zie je binnen enkele maanden al een positieve trend in minder ziekteverzuim en meer energieke collega’s. Bij De Fietsfluisteraar meten we impactcijfers met heldere data.
Kan ik een leasefiets combineren met andere mobiliteitsopties zoals carpool of OV?
Zeker. Je stelt eenvoudig een flexibel mobiliteitsbeleid op waarbij medewerkers kiezen tussen fiets, OV, auto of thuiswerken – gekoppeld aan duurzame doelen en budgetten.
Hoe waarborg ik dat medewerkers daadwerkelijk veiliger fietsen?
Bied fietschecks, vaardigheids workshops of of veiligheidstrainingen aan. Een tip vanuit De Fietsfluisteraar is de clinic van oud prof wielrenner Henk Lubberding. Bijna iedereen kan fietsen maar na de clinic weet je ook goed en veilig te fietsen.
Hoe betrek ik mijn OR bij de invoering van fietsbeleid?
Nodig ze al vroeg in het proces uit voor een pilot met duidelijke cijfers over kosten, voordelen en ervaringen. De Fietsfluisteraar levert helpt met informatieve documenten.
Wat is een leasefiets precies en wat krijg ik ervoor terug?
Een leasefiets is een fiets die je via je werkgever mag gebruiken, meestal voor een periode van 36 maanden. Inbegrepen zijn vaak onderhoud, verzekering en pechhulp — dus je hebt nergens omkijken naar.
Hoe werkt die 7% bijtelling bij een leasefiets?
Je betaalt 7% bijtelling over de nieuwwaarde van de fiets. In de praktijk betekent dat vaak maar een paar euro netto per maand, afhankelijk van je salaris en de waarde van de fiets.
📎 Rijksoverheid – Fiets van de zaak
Mag ik mijn leasefiets ook privé gebruiken?
Ja, zeker! Je mag de fiets volledig privé gebruiken, dus ook voor boodschappen, sport of weekendritten.
Wat gebeurt er met mijn leasefiets als ik uit dienst ga?
Bij uitdiensttreding zijn er meestal drie opties: overname van de fiets (tegen restwaarde), het leasecontract afkopen, of de fiets meenemen naar een eventuele nieuwe werkgever. De precieze afspraken hangen af van je werkgever en de leasemaatschappij.
Kan ik zelf kiezen welke fiets ik wil?
Ja, binnen het budget of merkbeleid van jouw werkgever kies je vaak zelf je fiets. Elektrisch, sportief of bakfiets: het aanbod is ruim. Vraag je werkgever of leasemaatschappij naar de voorwaarden.
Wat gebeurt er als mijn leasefiets kapotgaat tijdens woon‑werkverkeer?
In veel all‑in regelingen zit pechhulp/verzekering inbegrepen. Check dit bij de voorwaarden en kijk meteen of er een vervangfiets geleverd kan worden.
Kan ik accessoires zoals een bagagedrager meeleasen?
Ja, een zachte standaard die aangehouden wordt is dat tot circa 15 % van de nieuwprijs mag gaan naar accessoires die aan de fiets zitten. Er zijn diverse mogelijkheden afhankelijk van de lease aanbieder
Wat als ik mijn fiets vaker privé wil gebruiken in het weekend?
Geen probleem — de bijtelling dekt privégebruik ook buiten werktijd.
Ziet BKR mijn leasefiets als lening?
Nee! Een leasefiets is in eigendom van de leasemaatschappij en in deze opzet wordt de lease niet aangemerkt voor de BKR als een lening.
Wat kan ik doen bij diefstal?
Doe altijd aangifte, meld het bij de aanbieder en zorg ervoor dat je de originele sleutels in bezit hebt. Deel de gegevens in overleg met de leasemaatschappij.
Wat levert deelname aan De Fietsfluisteraar mij als dealer op?
Je vergroot je zichtbaarheid bij werkgevers, HR-managers en mobiliteitsadviseurs die actief zoeken naar partners in fietsmobiliteit. Daarnaast positioneer je jezelf als kennispartner in plaats van alleen leverancier.
Moet ik betalen om dealerpartner te worden of zichtbaar te zijn?
Deelname aan ons netwerk is gratis voor kwalitatieve dealers. Wil je extra zichtbaarheid via banners, interviews of gesponsorde content, dan bieden we verschillende advertentie-opties.
Mag ik eigen content of een verhaal aanleveren voor publicatie?
Graag zelfs! We publiceren graag praktijkverhalen, tips of cases van dealers. Wel zorgen we dat het inhoudelijk past bij onze doelgroep en redactionele stijl.
Hoe kom ik in contact met werkgevers die een fietsplan zoeken?
Via onze presentaties en partnerverwijzingen worden dealers actief gekoppeld aan werkgevers die een fietsregeling willen starten. Jij wordt vindbaar op het juiste moment en zeker als je mee-denkt met de betrokken partijen.
Krijg ik ondersteuning of materiaal om werkgevers beter te adviseren?
Ja. We bieden je heldere uitleg over bijtelling, communicatiemateriaal en praktische tools die je kunt delen met zakelijke klanten. Zo kom jij als dealer sterker binnen bij beslissers. Wel delen wij zoveel als mogelijk digitale informatie.
Biedt Dè Fietsfluisteraar ook korte workshops leasing aan voor personeel?
De behoefte om goed te kunnen adviseren over een goede leasefiets is duidelijk voor elke dealer maar tegenwoordig wordt er meer kennis gevraagd van de koper. De Fietsfluisteraar biedt een korte intensieve inhouse workshop over alle aspecten rondom fietsleasing. Wil je meer informatie? Contact ons.
IWat is de gemiddelde marge die ik moet inleveren bij leasemaatschappijen
De gemiddelde en gevraagde korting bij lease is 8-10% over de adviesprijs. Sommige kortingen zijn minder vanuit gelieerde fietsmerken maar er zijn ook leasemaatschappijen die een andere insteek nemen en zien de dealer als partner en zoeken de samenwerking. Kijk hiervoor ook bij TIPS!
Voor wie is adverteren via De Fietsfluisteraar interessant?
Voor aanbieders van fietslease, mobiliteitsdiensten, verzekeringen, vitaliteitsprogramma’s, fietsmerken en HR-oplossingen die zich willen richten op werkgevers, dealers en beleidsmakers.
Welke advertentiemogelijkheden bieden jullie?
We bieden banners, gesponsorde artikelen, nieuwsbriefvermeldingen, interviews, productvermeldingen en affiliate-integratie via onze kennisbank en blogs.
Wat zijn de voordelen van adverteren via deze site?
Je bereikt een scherp afgebakende doelgroep: professionals met beslissingsbevoegdheid binnen mobiliteit, HR, logistiek en duurzaamheid. Bovendien gebeurt alles inhoudelijk en met redactionele kwaliteit.
Is er ook ruimte voor langdurige samenwerking of affiliatestructuur?
Ja. Wij staan open voor affiliate partnerships of structurele samenwerking, zolang de inhoud en belangen van onze lezers voorop blijven staan.
Hoe kan ik een voorstel of offerte aanvragen?
Stuur een bericht via ons contactformulier of vraag het mediapakket aan. We denken graag mee over wat bij jouw merk en doelstellingen past.
Is er ruimte voor branding of content‑samenwerkingen?
Ja, in blogs of kennisartikelen met praktische meerwaarde — De Fietsfluisteraar bewaakt kwaliteit en relevantie.
Wat maakt een goede partner voor De Fietsfluisteraar?
Content of tools die echt inhoudelijke waarde brengen, passie voor fietsmobiliteit en bewezen kwaliteit.
Hoe start een pilot‑samenwerking?
Neem contact op; we werken dan een testcase of contentpilot uit. De Fietsfluisteraar voorziet in expertise en begeleiding. Vergeet ook zeker niet de AKTIE voor partners.
Wat is fietslogistiek precies?
Fietslogistiek is het inzetten van (cargo)vrachtfietsen voor goederenvervoer, servicebezoeken of bezorging, vooral in drukke stedelijke gebieden.
Voor welke sectoren is fietslogistiek interessant?
Denk aan bezorgdiensten, installateurs, stadslogistiek, post & pakket, retail en zelfs zorgverlening. Overal waar snelheid, bereikbaarheid en duurzaamheid belangrijk zijn.
Zijn er subsidies voor vrachtfietsen of fietslogistiek?
Ja. Zowel de overheid als diverse gemeenten bieden subsidies of fiscale regelingen aan voor duurzame stadsdistributie. Wij helpen je de actuele regelingen te vinden.
Kan een vrachtfiets echt een bestelbus vervangen?
In veel gevallen wel. Vrachtfietsen zijn wendbaar, sneller in de stad en goedkoper in onderhoud en gebruik. Ze besparen CO₂ én tijd.
Wat heb ik nodig om met fietslogistiek te starten?
Een geschikt type vrachtfiets, een basis aan logistieke routes en iemand die het proces wil optimaliseren maar ook een betrouwbare partner om mobiliteit te optimaliseren en waarborgen. Wij denken graag mee over de eerste stap.
Hoe profiteert stadslogistiek van leasefietsconcepten?
Cargo- en speed-pedelecs passen uitstekend in last‑mile oplossingen. De Fietsfluisteraar helpt en mogelijke ondersteuning bij planning en subsidievragen.
Zijn er fiscale of subsidieregelingen voor fietslogistiek?
Ja, overheden stimuleren met subsidies e‑cargo en stadstransport. De Fietsfluisteraar kent veelal de weg en deelt altijd de juiste info.
Wat is belangrijk voor onderhoud en uptime?
Betrouwbare servicecontracten en snelle reparatie zijn cruciaal — De Fietsfluisteraar adviseert geschikte leveranciers in netwerk. Zie ook onze relevante blog
